Oversikt over utviklingen i 2018
Norsk Tipping leverer på samfunnsoppdraget ved å tilby attraktive spill innenfor ansvarlige rammer og oppnår et ytterligere forbedret resultat målt opp mot 2017, som også var et toppår. Selskapet leverer attraktive spill til mer enn to millioner kunder, og et overskudd tilbake til samfunnet på 5,5 milliarder kroner.
Stortingsbehandlingen av spillmeldingen «Alt å vinne - ein ansvarleg og aktiv pengespelpolitikk» i 2017 legger tydelige føringer for virksomhetens innretning. Stortingsbehandlingen tydeliggjorde målene med pengespillpolitikken, hvor det er hensynet til ansvarlig spill som veier tyngst. Meldingen la til grunn at reguleringen av pengespill med Norsk Tipping som enerettsaktør gir en høyere grad av ansvarlighet enn en lisensmodell, og dette hensynet tilsier en videreføring av enerettsmodellen.
At overskuddet fra pengespill i størst mulig grad skal gå til ideelle formål er et sekundært mål. Dette bekrefter Norsk Tippings samfunnsoppdrag og legger viktige føringer for området også i kommende perioder.
I 2018 justerte selskapet sin visuelle identitet gjennom endring av både selskapslogo og øvrig designuttrykk i både fysiske og digitale kanaler. Den nye selskapslogoen er beslektet med den gamle, men oppleves som mer moderne og øker selskapets spillerom for visuell kommunikasjon, både for enkeltprodukter og for selskapet som helhet.
I andre halvår gjennomførte selskapet en omfattende organisasjonsendring. Endringen var basert på selskapets behov for bedre samhandling og mer effektive prosesser, og å sette selskapet i best mulig stand til å nå de strategiske målene. I forkant av endringen ble medarbeiderne grundig involvert for å kartlegge både nåsituasjon og behov.
For å innfri formålet om at pengespill skal avvikles i betryggende former under offentlig kontroll er det avgjørende at de regulerte spillselskapene er spillernes foretrukne valg. Selskapet nådde en milepæl for antall kunder da over to millioner kunder spilte på et av Norsk Tippings spill i løpet av året. 28 prosent av kundene er under 40 år. Dette viser at selskapet leverer på ambisjonen om å begeistre en ny generasjon. Dette viderefører en positiv utvikling hvor det store flertallet av spillere i Norge spiller hos Norsk Tipping.
Norsk Tippings samlede driftsinntekter økte fra 35 milliarder kroner i 2017 til 38 milliarder kroner i 2018. Som følge av forskjellige premieandeler og stor grad av gjenspill av premier for enkelte av selskapets spill, vurderes utviklingen i netto spillinntekter (spillinntekter fratrukket premier) som et bedre mål på omfanget av virksomheten. Netto spillinntekter økte fra 7,8 milliarder kroner i 2017 til 8,1 milliarder kroner i 2018. Dette representerer en vekst på 3,9 prosent. Sammen med effekten av reduserte kostnader medførte dette at overskuddet vokste fra 5,25 milliarder kroner til 5,52 milliarder kroner, en vekst på 5,2 prosent fra året før.
I 2018 er det lotterispillene som har hatt den største økningen i netto spillinntekter, med en vekst på 230 millioner kroner fra året før. Det er tydelig at spillerne fenges av store premiepotter. I tillegg er det fortsatt vekst i de nettbaserte spillene, hvor det er sterk konkurranse med uregulerte aktører. Norsk Tippings tilbud skiller seg fra de uregulertes blant annet gjennom «nei takk- listen», en liste over aggressive virkemidler som selskapet bevisst ikke benytter. Dette er virkemidler som ikke er forenlige med målet om å forebygge negative konsekvenser av pengespill. Norsk Tipping skiller seg fra de uregulerte aktørene også ved at selskapet har obligatoriske ansvarlighetsgrenser som begrenser enkeltspilleres tap.
Lotterispill representerer den største andelen av omsetningen og står i 2018 for 64 prosent av selskapets netto spillinntekter. Lotterispillene anses som spill med lavere risiko for problemspill enn de øvrige kategoriene, og en sterk lotteriportefølje er derfor viktig for å stimulere til mest mulig ansvarlig spill. Også blant spillere under 40 år er lotterispillene attraktive - over 90 prosent av disse spillerne spilte lotterispill i 2018.
Den prosentvise veksten er også i 2018 størst for nettbaserte spill, selv om veksttakten avtar noe. I 2018 vokste netto spillinntekter i denne kategorien med 16 prosent. Tilsvarende tall for 2017 var 37 prosent. Uregulerte aktører driver omfattende markedsføring i denne kategorien, mens Norsk Tipping har begrenset markedsføring av spilltilbudet i denne kategorien for å beskytte sårbare grupper. Norsk Tippings voksende omsetning på dette området tilsier at selskapet likevel klarer å kanalisere spill til et regulert tilbud, selv om Norsk Tippings andel av totalomsetningen i denne spillkategorien ikke er dominerende. Det er fra myndighetene signalisert ytterligere tiltak for å begrense de uregulerte selskapenes muligheter til å tilby sine spill til den norske befolkningen, noe som vil kunne bidra til styrket kanalisering.
En stadig større andel av omsetningen av selskapets spill har de siste årene flyttet seg fra kommisjonærkanalen til digitale kanaler. Denne trenden har fortsatt også i 2018, noe som gjør at løsningene for spill via digitale kanaler blir en stadig viktigere del av selskapets kundekontakt og salg.
I 2018 utgjorde omsetningen av tradisjonelle spill i digitale kanaler 8,4 milliarder kroner, mot 6,9 milliarder kroner i 2017. Dette utgjør en vekst på hele 21 prosent, sammenlignet med 11 prosent foregående år. Veksten i omsetningen i digitale kanaler bidrar til økt kostnadseffektivitet gjennom reduserte salgsprovisjoner, men stiller også økte krav til kapasitet og funksjonalitet i de digitale løsningene. Videreutvikling av løsningene for digitale kanaler vil derfor fortsatt være et viktig satsingsområde for selskapet.
Grasrotandelen gir spillerne mulighet til å påvirke fordelingen av en andel av Norsk Tippings overskudd. Grasrotandelen ble endret fra 1. januar 2018. Den største endringen var at grasrotandelen ble økt fra 5 prosent til 7 prosent, noe som gav en kraftig vekst i utbetalingene. I 2018 fordelte spillerne 648 millioner kroner til lag og foreninger via Grasrotandelen, mot 455 millioner kroner i 2017.
Selskapet er avhengig av en forutsigbar og stabil drift for å være tilgjengelig for kundene. Det er derfor svært gledelig at selskapet heller ikke i 2018 har hatt noen vesentlige driftsavbrudd i sine systemer. Trafikken til selskapets kanaler rundt innleveringsfrister og trekninger er betydelig, og det stilles strenge krav til selskapets drift. Stabil drift gir trygghet både for selskapet og kundene, og er viktig for å opprettholde tillit og omdømme.